Controle-issues?

De situatie waarin de wereld zich momenteel bevindt, en dan de financiële situatie in het bijzonder, vormen de aanleiding in de pen te klimmen, of beter: te gaan bloggen!

Mijn gedachten over de situatie waarin de wereld zich momenteel bevindt, en dan de financiële situatie in het bijzonder, vormen één grote bonte verzameling. Dat past nooit allemaal in 1 blog. Daarom belicht ik er hier eentje, en hij gaat over controle.

Sinds ik werk voor een groot ministerie mag ik van dichtbij meemaken hoe de politiek werkt en hoe een grote (ambtelijke) organisatie draait. Gaandeweg ben ik me er stiekem voor gaan interesseren. Ik ben gaan observeren en “dingen” gaan zien. Want zo werkt dat: als je gaat observeren, ga je dingen zien. Cruijff had het niet beter kunnen zeggen.

Hoe dan ook, wat ik ben gaan zien is een interessante paradox.

Enerzijds zie ik dat iedereen overal voortdurend bezig is met problemen. Iedere activiteit is gericht op een probleem: ofwel op het oplossen ervan, ofwel op het voorkomen van (nog meer) problemen. Schokkend eigenlijk maar welbeschouwd is het zo.

Anderzijds – en daar komt de paradox – ik zie iedereen echt zijn best doen. Ik zie integere mensen die proberen hun werk zo goed mogelijk te doen. Vooruit, bij een enkeling heb ik twijfels maar het overgrote deel doet zijn best, wil goed werk afleveren. We overleggen, maken afspraken, planningen, begrotingen, we monitoren, wegen belangen af enz. enz. en dat allemaal zo goed mogelijk. Maar toch, we bevinden ons in een constante staat van problemen. Dat is toch gek: we doen de hele tijd ons best om problemen op te lossen of te voorkomen, maar we zitten toch de hele tijd in de problemen. We doen iets niet goed, lijkt me.

Een ‘probleem’ is in wezen non-existent. Het bestaat niet. Net als ‘toeval’. Iets wordt pas een probleem (of je noemt iets toeval) door het perspectief dat iemand inneemt. Ga maar na. Vaak proberen managers of veranderingsgoeroe`s jou een ander perspectief op te dringen en dan noem je een probleem ineens een uitdaging of een kans. Goed, een probleem is dus – net als toeval – een subjectieve waarneming van de feiten of een persoonlijke ervaring. En dat is interessant. Want als het subjectief en persoonlijk is, is het dus van jou, en niet objectief! Als het van jou is, heb je ook de kans er wat aan te doen. En wat is dat dan? Nou, bijvoorbeeld kijken naar je controle-issues. Controle-issues?

Ja, want ons best doen komt meestal voort uit controle-issues. Auwch!

We ervaren problemen wanneer de dingen anders lopen dan we wilden of wanneer situaties dreigen die we niet willen. We willen niet dat banken omvallen. We willen niet dat landen failliet gaan, we willen geen recessie. We willen onze macht behouden, we willen rijk blijven, we willen dat overeind blijft waar we bekend mee zijn. Dus omdat we dingen op een bepaalde manier willen, ervaren we problemen wanneer het anders loopt. We zetten alles op alles om ervoor te zorgen dat de dingen gaan zoals we willen. Met ander woorden, we gaan controleren. Dreigt het mis te lopen, dan sturen we uit alle macht bij. Vaak zal het niet zo lijken omdat je denkt toch echt met de beste intenties bezig te zijn. Maar in wezen komt het hier wel op neer. We controleren om te voorkomen dat de dingen anders lopen dan we willen.

Onze obsessieve controledrang werkt, hoe goed bedoeld ook, uiteindelijk niet. De situatie waarin de wereld zich momenteel bevindt, en dan de financiële situatie in het bijzonder, mogen dit onderstrepen. We doen zo ons best om de crisis te beteugelen, maar het werkt niet.

In de stroom die het leven is past geen controle. Het is ons onvermogen met die stroom mee te gaan. Wij zijn het die ons verzetten tegen wat is. De wereld zou er heel anders uitzien wanneer we deze waarheid tot ons zouden laten doordringen en zouden werken aan de opgebouwde dammen in onszelf die de stroom tegenhouden. Want mensen, dat kan! En dat kan ook zonder te vervallen in totale apathie van “het dondert allemaal toch niet” en “ik moet toch met de stroom mee?”. Hoe? Daarover in een volgend blog.

Over Lextells

Ik wil graag snappen. Snappen wat zich binnen en buiten mijzelf afspeelt. In die zin zou je me onderzoeker kunnen noemen. Ik ben op zoek naar de essentie van alles. Ik wil begrijpen hoe en waarom. En zo ga ik steeds dieper "down the rabbit hole....".
Aside | Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Controle-issues?

  1. demano zegt:

    3,5 jaar onderzoek… Zoveel gelezen, zoveel gezien, zoveel gehoord.
    En alles watjij opschrijft sluit aan bij het beeld dat ik zelf heb gecreeerd door onderzoek.

    Chapeau voor dit artikel…top!!!

    Keep up the good work

    Groet
    Michael

Geef een reactie

